| Magdalena Górecka

dwie kobiety ćwiczą w parku na ławce

Naukowcy ustalili, że wspólną cechą osób długowiecznych i jednocześnie sprawnych, jest życie w ciągłym ruchu.

Mamy nadzieję, że dla czytelników naszego bloga oczywiste jest, że kluczowym elementem zdrowego stylu życia jest zbilansowany sposób odżywiania się oraz regularna aktywność fizyczna. 

Podczas naszych kursów, warsztatów i w ebookach podkreślamy, że trening, jako 👉świadomie kierowany proces, jest niezwykle ważnym czynnikiem umacniania zdrowia i zapobieganiu chorób. Korzyści z niego wynikające są niezliczone, m.in.:

✅ poprawa wydolności układu krwionośnego,

✅ efektywniejsze wykorzystanie tlenu,

✅ normalizacja ciśnienia,

✅ dostarczanie endorfin,

✅ kształtowanie sylwetki,

*Znacznie więcej o planowaniu treningu zdrowotnego przeczytasz tutaj: Ebook Programowanie Treningu Zdrowotnego.

Mówiąc szczerze, stwierdzeniem, że regularny trening jest ważny…. nie odkrywamy Ameryki 😉 Dlatego dziś dodamy do tego coś nowego.

Siedzący tryb życia jest szkodliwy, a jednorazowa wizyta w siłowni podczas całego tygodnia siedzenia – to wciąż nie jest aktywny styl życia (jak sądzi wiele osób). Siedzenie przez większość dnia skraca życie. Czy wiesz, że nasz wydatek energetyczny wzrasta aż trzykrotnie kiedy stoimy w porównaniu do czasu, który spędzamy siedząc?

Dlatego specjaliści coraz częściej podkreślają znaczenie NEAT w osiąganiu długowieczności, podnoszeniu jakości życia oraz w profilaktyce chorób, zwłaszcza tych dietozależnych.

młoda kobieta w asanie wojownika na ścieżce w parku jesienią

Co to jest NEAT?

👉 NEAT (non-exercise activity thermogenesis) to wydatek energetyczny związany z codzienną, tzw. spontaniczną aktywnością fizyczną, z wyłączeniem snu i zaplanowanej aktywności treningowej.

👉 Do spontanicznej aktywności fizycznej zaliczamy m.in. czynności takie jak chodzenie, stanie, sprzątanie, wchodzenie po schodach, prasowanie, pracę w ogrodzie, spacer z psem, zabawę z dzieckiem, ruszanie nogami podczas siedzenia, etc.

👉 NEAT stanowi ważną część dobowego wydatku energetycznego i ma kluczowe znaczenie w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

NEAT niesie ze sobą szereg korzyści szczególnie u osób z nadwagą i otyłością ponieważ pomaga osiągnąć ✅ ujemny bilans energetyczny, który jest czynnikiem niezbędnym w procesie redukcji masy ciała.

✅ Badacze podkreślają, że NEAT może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych głównie zespołu metabolicznego, cukrzycy, choroby sercowo-naczyniowej i nowotworów.

✅ W badaniach Levine* zaobserwował wpływ spontanicznej aktywności fizycznej nie tylko na redukcję masy ciała badanych, ale również na ich zdolność do długoterminowego utrzymania wypracowanej masy ciała po zakończeniu diety redukcyjnej.*

Co możesz zrobić dla siebie i dla podopiecznych jako trener?

✅ promuj prozdrowotne nawyki żywieniowe, podkreślaj znaczenie diety w treningu lub w redukcji masy ciała,

✅ promuj regularną aktywność fizyczną – nie tylko planowe treningi, ale podkreślaj także znaczenie NEAT, który ma zasadniczy wpływ na utrzymanie efektów pracy treningowej.

✅ wybierz się na spacer, zamiast jazdy samochodem lub seansu przed telewizorem,

✅ zamiast windy wybierz schody,

 zrób porządki w domu i ogródku,

 jeżeli wykonujesz pracę siedzącą pamiętaj, aby w ciągu dnia wstawać i robić możliwie jak najwięcej kroków,

 spaceruj podczas rozmów telefonicznych,

 tańcz i śpiewaj,

Co zrobić, jeśli prowadzisz siedzący tryb życia?

Wielu z nas nie ma wyboru – i z racji zawodowych obowiązków wiele godzin spędza siedząc przy komputerze lub prowadząc samochód.

Takim osobom polecamy program AKTYWNA PRZERWA

15-30 minut aktywności w czasie pracy lub szkolenia/negocjacji

To zajęcia dla pracowników:

👉 w czasie pracy lub po pracy,
👉 w odzieży sportowej lub w garniturze,
👉 dowolna długość zajęć,
👉 dostosowanie formy do specyfiki firmy,
👉 indywidualna oferta dla każdej firmy.

Co zyskujesz?

😉 poprawa samopoczucia i wydajności,
😉 wyrównanie dysbalansów w ciele,
😉 wzmocnienie osłabionych mięśni,
😉 rozluźnienie mięśni przykurczonych i napiętych,
😉 pobudzenie ciała i umysłu,
😉 odprężenie i relaks,
😉 zwiększenie udziału NEAT w ogólnym bilansie energetycznym,
😉 zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych.

Przekaż tę ofertę swojemu Pracodawcy 🙂

pracownicy biurowi dbają o zdrowy kregosłup wykonustujac cwiczenia w miejscu pracyw ramach programu dobry ruch

*Levine J. A., et al. Role of nonexercise activity thermogenesis in resistance to fat gain in humans. Science 1999. 283: 212-214

Chcesz dostawać na swojego maila więcej takich ciekawostek i informacji o aktywności fizycznej, zdrowiu i dietetyce? Zapisz się na newsletter i otrzymaj darmowego e-booka!


Udostępnij:

OPINIE O SZKOLENIACH

Współpracujemy