| Magdalena Górecka

kobieta w stroju kąpielowym stoi w jeziorze podczas wschodu słońca

Ruch i oddech to dwie nierozerwalne funkcje. Bez oddechu nie ma ruchu. Bez ruchu stopniowo tracimy „pełny oddech”.
Dobitnie pokazują to wyniki badań nad osobami, które pozostają w bezruchu – np. unieruchomione przewlekłą chorobą.

Skutki bezruchu pojawiają się już w pierwszych dniach!

Ważnym elementem w treningu powinny być ćwiczenia oddechowe i nauka prawidłowego oddychania, co wpływa m.in.: na stabilizację centralną, tak ważną w późniejszym wieku.

Większość z nas oddycha nieprawidłowo, ze względu na przykurczone mięśnie oddechowe. Pogarsza to jakość biomechaniki oddychania, ale wpływa także negatywnie na biochemię krwi i daleko idących procesów w organizmie związanych z oddychaniem.

Dodatkowo zanieczyszczone powietrze, mało ruchu na zewnątrz – to wszystko negatywnie wpływa na stan dotlenienia m.in. mózgu.

⛔ Obniża się VO2max. Najbardziej widoczne ubytki VO2max można zauważyć u wytrenowanych sportowców, zwłaszcza uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe.

⛔ V02max obniża się średnio o 0.9% dziennie w ciągu 30-dniowego pozostawania w pozycji leżącej.

⛔ Zmniejsza się elastyczności płuc i następuje powolne zwiotczenie prowadzące do zaniku niektórych mięśni oddechowych, a także zmniejszenie się pojemności życiowej płuc (nawet do 50%)

⛔ Spłyca się oddechu (wdechu i wydechu) i zmniejsza się liczba oddechów,

⛔ zmniejsza się ruchomość klatki piersiowej,

⛔ dochodzi do niedotlenienia tkanek

Jak ważne jest prawidłowe działanie mięśni oddechowych?

Przepona to płaski mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej. To najważniejszy mięsień oddechowy.

Nieprawidłowa praca przepony może prowadzić do bólów karku, szyi oraz głowy oraz prowadzi do problemów w obrębie całej obręczy barkowej, a także powoduje dolegliwości bólowe w odcinku piersiowo-lędźwiowym, ból w okolicy bioder i dysfunkcje dolnych żeber. W konsekwencji prowadzi to do zaburzeń wentylacji.

Takie nieprawidłowości powodują obkurczenie naczyń krwionośnych i zmniejszony dopływ krwi i tlenu do mózgu. Obniża to nasze zdolności motoryczne.

Zazwyczaj nie wykorzystujemy w pełni pojemności naszych płuc, oddychając płytko i bez świadomości. Istnieją dwa podstawowe typy oddychania:

✅ Oddech klatką piersiową – wypełnia szczyt klatki lub jej środek, mózg nie otrzymuje wystarczającej porcji tlenu. Zazwyczaj niedotlenione są organy jamy brzusznej i miednicy. Ten typ oddechu powoduje osłabienie fizyczne całego organizmu. Bardzo szybki, płytki oddech klatką piersiową powoduje natomiast zawroty głowy spowodowane hiperwentylacją.

✅ Oddech brzuszny – charakteryzują go skurcze przepony wpływając na wentylację dolnej części płuc. Jest to oddech zdrowy, pozwalający dotlenić odpowiednio komórki całego organizmu, rozluźnia mięśnie przykręgosłupowe, powoduje, że człowiek ma więcej sił fizycznych. Taki sposób oddychania powoduje obniżenie hormonów stresu we krwi, a także wzmocnienie mięśni brzucha.

młoda kobieta ćwiczy jogę na macie w klęku

Uwaga! Nie zapominaj o oddychaniu!

✅ W pracy z podopiecznym warto pamiętać o wdrożeniu ćwiczeń oddechowych i właściwej stymulacji oddechu podczas wysiłku,

✅ Wdech powinien towarzyszyć ruchowi wykonywanemu na zewnątrz ciała,

✅ wydech przy ruchu dośrodkowym.

✅ podczas stretchingu wydech w rozciąganiu, a wdech w fazie powrotu.

Regularnie uprawiane ćwiczenia fizyczne wpływają na ✅ zwiększenie pojemności życiowej płuc. Im większa pojemność płuc, tym ✅ więcej tlenu przyswaja organizm. A im więcej tlenu wdychamy, tym ✅ więcej mamy energii.

Wpływa to na ✅ poprawę wytrzymałości i ogólnej kondycji fizycznej. Im większa pojemność płuc, tym wolniej organizm słabnie podczas wysiłku fizycznego.

Przed praca i nauką, skup się na oddechu ✅ wykonaj 7-8 głębokich świadomych wdechów. Umysł będzie jaśniejszy i lepiej przyswoisz informacje.
✅ Warto zacząć zdrowym oddechem każdy dzień i nie zapomnieć o 10 głębokich przeponowych oddechach na dobry sen

Trenerka efib pływa w jeziorze. Zdrowie relaks aktywność na świeżym powietrzu zapobieganie depresji

Weź udział w naszych warsztatach, by nauczyć się jak prowadzić trening oddechowy

👉 SIŁA, WYTRZYMAŁOŚĆ I ROLA ODDECHU W USPRAWNIANIU – 19.11.2022 – szkolenie, które najbardziej praktycznie i kompleksowo zajmuje się treningiem oddechowym i wytrzymałością.

👉 ZDROWY KREGOSŁUP – 26.11.2022 – wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych i praca nad core to niezbędny element zdrowego oddychania.

👉 ZDROWY KRĘGOSŁUP I FITBALL – 26-27.11.2022 (dwudniowa wersja powyższego szkolenia wzbogacona o warsztat z piłkami)

👉 TRENING FUNKCJONALNY  – 03.12.2022 (kształtowanie wzorców ruchowych i zdolności motorycznych w ich funkcjonalnych zakresach

Chcesz dostawać na swojego maila więcej takich ciekawostek i informacji o aktywności fizycznej, zdrowiu i dietetyce? Zapisz się na newsletter i otrzymaj darmowego e-booka!


Udostępnij:

OPINIE O SZKOLENIACH

Współpracujemy