| Magdalena Górecka

pszczoła siedzi na kwiecie facelii. miód Superfood zdrowe odżywanie żywienie dieta fit dietetyka

Miód faceliowy jest u nas mało znany. Pszczoły produkują go z nektaru i pyłku facelii błękitnej, rośliny kiedyś  uprawianej tylko na paszę dla zwierząt hodowlanych. Facelia  kwitnie długo i obficie dlatego zyskała uznanie pszczelarzy. Ma niewielkie wymagania a jednocześnie dostarcza bardzo dużo nektaru. Wytwarzany z niej miód ma kolor jasnożółty, czasem lekko zielony, smak jest delikatny, kwaskowy.

Miód faceliowy zawiera mnóstwo cennych dla zdrowia składników. Znajdziemy w nim olejki eteryczne i substancje o właściwościach antybakteryjnych, między innymi lizozymy, inhibinę czy apidacynę. Miód faceliowy (podobnie jak inne miody) jest też bogatym źródłem witamin i minerałów: A i C oraz witamin z grupy B, a także fosforu, magnezu, potasu, wapnia i żelaza.

Miód ten wykazuje silne właściwości antybakteryjne, stymuluje układ immunologiczny i wzmacnia odporność. Przyspiesza zwalczanie infekcji górnych dróg oddechowych: rozrzedza wydzielinę i przynosi ulgę podczas kaszlu i bólu gardła, udrażnia drogi oddechowe. Jest pomocny w zwalczaniu astmy oskrzelowej. Wyjątkową właściwością miodu faceliowego jest zdolność do niwelowania szkodliwego wpływu używek na organizm (np. alkoholu, papierosów, kawy i mocnej herbaty).

Znajdujące się w nim substancje wykazują też pozytywny wpływ na układ pokarmowy i trawienny: wspierają pracę wątroby, chronią przed wrzodami żołądka i dwunastnicy, eliminują problemy z woreczkiem żółciowym. Mieszanka miodu z imbirem jest dobrym sposobem na bóle żołądka. Witaminy z grupy B skutecznie obniżają stres, poprawiają pamięć i koncentrację, ułatwiają zasypianie. Miód faceliowy jest jak inne miody, polecany w profilaktyce chorób serca, gdyż obniża poziom złego cholesterolu, chroni przed miażdżycą, zawałem i udarem. Wspomaga leczenie niewydolności mięśnia sercowego i regeneracji organizmu po większym wysiłku (zarówno fizycznym jak intelektualnym).

Miód faceliowy z powodzeniem zastąpi cukier w napojach i wypiekach, trzeba jednak pamiętać, że najwięcej cennych właściwości zachowuje w temperaturze poniżej 35 stopni Celsjusza. Dlatego błędem jest dodawanie miodu do gorącej herbaty!

Smacznego 🙂

 

Chcesz dostawać na swojego maila więcej takich ciekawostek i informacji o aktywności fizycznej, zdrowiu i dietetyce? Zapisz się na newsletter i otrzymaj darmowego e-booka!


Udostępnij:

OPINIE O SZKOLENIACH

Współpracujemy