| Magdalena Górecka

Superfoods to bogata w składniki odżywcze żywność – najważniejszą jej cechą jest to, że jest dostępna w naturalnej, nieprzetworzonej postaci i posiada nadzwyczajne dobroczynne właściwości na organizm człowieka. Często superfood kojarzymy z zagranicznymi produktami, często trudno dostępnymi. Nic bardziej mylnego! Na polskim podwórku znajdziemy mnóstwo łatwo dostępnych przykładów „super żywności”!

 

  1. Brokuły, jarmuż i szpinak – ponieważ obniżają ryzyko nowotworów;
  2. Buraki – pisaliśmy o ich właściwościach szerzej już wcześniej (mają właściwości przeciwzapalne, ponieważ zawierają dużo kwasu foliowego, betainy i manganu. Buraki są uznane w profilaktyce różnych rodzajów nowotworów np. jelita grubego);
  3. Dynia – to warzywo zawiera mnóstwo składników wzmacniających odporność i działających antynowotworowo. Jest bogata w witaminy A oraz E, błonnik, magnez, potas oraz cynk. Jedząc dynię przyswajamy kartenoidy, które pozytywnie wpływają na zdrowie naszych oczu.
  4. Czosnek i warzywa cebulowe – uodparniają i usuwają toksyny z organizmu;
  5. Mleczko pszczele, pyłek kwiatowy, propolis – posiadają silne właściwości antybakteryjne, wspierają pomagają w powrocie do zdrowia, przeciwdziałają procesom starzenia;
  6. Orzechy włoskie – doskonałe źródło błonnika, magnezu, witamin z grupy B i E (antyoksydanty) oraz kwasów omega;
  7. Przyprawy (np. goździki, imbir, oregano, pieprz cayenne,, szałwia, ziele angielskie). Przede wszystkim mają działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Są bogate w odmładzające antyoksydanty oraz chronią przed chorobami serca i nowotworami. Ostry pieprz (np. cayenne) zawiera kapsaicynę, która wspomaga przemianę materii;
  8. Soja i inne nasiona roślin strączkowych – stanowią doskonałe źródło wartościowych białek roślinnych, są przydatne w profilaktyce otyłości i cukrzycy;
  9. Sok z brzozy – wraca jako nowość, a był napojem naszych przodków. Obfituje w mikroelementy (zwłaszcza elektrolity potasu i wapnia) i witaminę C;
  10. Sok z rokitnika – obfituje w łatwo przyswajalną witaminę C  – nawet gdy jest pasteryzowany, podnosi odporność oraz łagodzi skutki stresu;
  11. Żurawina – ma wlaściwości podobne do jagód Goji, jest bogatym źródłem witaminy A i C oraz błonnika, a także antyoksydantów stosuje się ją często w profilaktyce zapalenia dróg moczowych.
  12. Siemię lniane – jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wapnia. Zawiera dużo błonnika, dobroczynnie wpływa na pracę jelit, przeciwdziała nowotworom, chorobom serca i stanom zapalnym. Nasiona lnu obniżają poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą typu 2.
  13. Kasza jaglana – „królowa kasz” to bogate źródło beta-karotenu, witamin z grupy B, żelaza, wapnia i fosforu. Dostarcza dużo białka oraz węglowodanów złożonych, a jednocześnie nie zawiera glutenu. Doskonale pasuje zarówno do przyrządzania dań na słodko, jak i na wytrawnie.

Udostępnij:

OPINIE O SZKOLENIACH

Współpracujemy